For unge og voksne

Fedme og diabetes: Blot et spørgsmål om livsstil??

28.04.23
Ved Jens Høiriis Nielsen på Skive Bibliotek fredag d. 28. april kl. 15-16

Mange opfatter overvægtige personer som nogen, der bare ikke kan styre sig. Der er imidlertid mange årsager til, at nogle mennesker bliver overvægtige, uden at de selv er skyld i det.

Overvægt er på papiret så simpelt som et energioverskud - men hvorfor nogle mennesker bliver overvægtige, er langt mere nuanceret end som så.

Dette foredrag omhandler nogle af de biologiske mekanismer, der er involveret i sygdommene, samt mulighederne for at forebygge og behandle dem.

Det drejer sig om arvelige forhold og om miljøpåvirkninger, som allerede starter under fosterudviklingen og i den tidlige barndom. Det viser sig ved, at både høj og lav fødselsvægt er forbundet med øget risiko for overvægt og type 2-diabetes.

På globalt plan ser vi en epidemisk vækst i såvel overvægt som type 2-diabetes. Begge hænger sammen med øget kalorieindtagelse og mangel på fysisk aktivitet. Da type 2-diabetes nu opstår hos yngre mennesker, øges risikoen for udviklingen af alvorlige følgesygdomme som åreforkalkning, blindhed, nyresvigt og koldbrand.

Der vil være en sygeplejerske til stede til at svare på spørgsmål efter foredraget.

Ingen tilmelding nødvendig, bare mød op.

Foredraget er gratis.

Arrangører: Skive Bibliotek, Sundhedscenter Skive og Forskningens Døgn.