UDSOLGT - Pigerne på Sprogø og gutterne på Livø

08.03.24
Foredrag med Lisbeth Lunde Lauridsen

UDSOLGT

Indtil 1961 husede Limfjordsøen Livø en anstalt for antisociale og kriminelle åndsvage mænd, ligesom "sexuelt løsagtige åndssvage unge piger og kvinder" i samme periode risikerede at havne på Sprogø.

Initiativtagen Christian Keller fra De Kellerske Anstalter anså de 2 institutioner som et humant fremskridt i behandlingen af utilpassede åndssvage. Visse grupper forhindrede man i at få børn via tvangs-kastration og sterilisation.

Foredraget dykker ned i udvalgte historier og trækker tråde til de ikke særligt gode gamle dage, hvor man ikke sondrede mellem gale, åndssvage, asociale, småkriminelle og fattige. Nogle troede endda, at de var besat af djævelen.

Der kan i foredraget forekomme enkelte citater fra politikere og forskere, der i dag har en stødende ordlyd. I deres samtid var de helt accepteret. Citaterne er taget med for at vise samtidens syn på en truende problemstilling for velfærdsstaten.

Foredraget koster 75 kr. inkl. kaffe/te m. kage.

Køb billet her på siden eller ved fremmøde på Skive Bibliotek.

Arrangører: Ældresagen i Skive-Spøttrup-Sundsøre og Skive Bibliotek.