God knogletræning ved fysioterapeut River Breinholt

10.04.24
Et foredrag om forebyggelse af overset folkesygdom

Alle mennesker har knogler. Det er dog langt fra alle som ved, hvordan man lever et knoglesundt liv. For nogle betyder det, at de for tidligt rammes af osteoporose, også kendt som knogleskørhed. Det er en overset folkesygdom, som kan være invaliderende med brud og smerter. Det vil Osteoporoseforeningen ændre på og inviterer til foredrag med fysioterapeut og osteopat River Breinholt om øvelser og god træning til knoglerne.

10.000 skridt. 30 minutter om dagen. De generelle regler om, hvad og hvor meget vi skal gøre for at holde os i form, er mange og de færreste er i tvivl om, at det at holde sin krop i gang har positiv indflydelse på vores generelle velbefindende og forebyggelse af sygdomme. Med en sund og aktiv livsstil føles hverdagen mindre belastende, og det giver overskud.

Når man har knogleskørhed, er det særligt vigtigt at være aktiv for at bevare sin muskelstyrke og knoglemasse. Fysisk aktivitet skal derfor indgå som en fast del af behandlingsplanen uanset sygdommens sværhedsgrad. Det er derfor vigtigt at finde et niveau for træning og motion, der både tager hensyn til knoglernes skrøbelighed og vedligeholder eller øger muskelstyrke, kondition og knoglemasse.

”Der er stor forskel på, hvad den enkelte må og kan. Derfor er der ikke noget at sige til, at man kan blive usikker på, hvad der er godt for en, og hvad man skal holde sig fra,” siger fysioterapeut og osteopat River Breinholt fra Aarhus Osteopati.
Han vil i foredraget dele nyttig viden om træning og hverdagens aktiviteter til alle, hvad enten man vil forebygge knogleskørhed eller har knogleskørhed og måske har haft et rygsammenfald eller hoftebrud. Han vil også komme ind på, hvordan stress kan påvirke vores system og dermed også knoglerne.

Tilmeld senest 5. april på mjy.nemtilmeld.dk
Kontakt: Elsebeth 61727804 / Elisabeth 40404538
Entre: 75 kr. (medlemmer 50 kr.)
Inkl. et let traktement

Det foregår: Skive Bibliotek Østergade 25 7800 Skive