Danskere i verden – set fra en slægtshistorisk vinkel

24.03.23
Gratis arrangement om slægtsforskning

Fredag den 24. marts kl. 14-17 har Skive Bibliotek i samarbejde med Danske Slægtsforskere Skive et gratis arrangement om slægtsforskning i forhold til danskere, der er rejst ud i verden.

Arrangementet indledes med et foredrag af Poul Heltzen fra Skive med følgende overskrift ”Flugten til Amerika, gift 3 gange, fik 5 børn, hvoraf 3 døde”. Bagefter vil medlemmer af Danske Slægtsforskere i Skive være til stede og fortælle om, hvordan man kommer i gang med at søge i egen slægt eller blandt lokale bysbørn.

I tilknytning hertil vises en udstilling af slægtshistorisk materiale – stamtræer, billeder og tekster, hvoraf nogle har lokalt islæt. Desuden udstilles bøger om og af danskere ude i verden og bøger om slægtsforskning.

Arrangementet og udstillingerne er en del af Skive Biblioteks aktiviteter i forbindelse med DR og bibliotekernes landsdækkende tema om ”Danskere i verden”, som afvikles fra 6. marts til 23. april. På DR vises bl.a. en række udsendelser hver søndag i kampagneperioden, og på dr.dk findes temasider om danskere i verden og om slægtsforskning.