(Hele dagen)

Fotoudstilling på Posthustorvet 10. juni - 31. juli

10.06.23 - 31.07.23
De Rodløse - vi der er tilbage af Helga Theilgaard

Er du typen der køber Hus Forbi, eller går du bare forbi…?
Tør du se en hjemløs i øjnene og prøve at forstå - i stedet for at vende hovedet den anden vej?
Bliv klogere på, hvad der bringer mennesker i en situation, så de vælger at leve på gaden.

I 2008 fotograferede Helga Theilgaard 30 hjemløse personer (og en hund). Personer, som hun fandt ved at opsøge gader, væresteder og herberg. 13 år efter har hun opsøgt dem igen, portrætteret dem og fortalt deres historie på to meter høje fotostater, som nu indtager Posthustorvet i Skive.

”Jeg vil give de hjemløse en stemme og et ansigt, fortælle deres historier og vise, at de er mennesker med drømme, længsler og håb – lige som du og jeg. De har krav på at blive set og taget alvorligt – og ikke blot forsvinde som et tal i statistikken”, siger Helga Theilgaard om sin egen udstilling.

”De Rodløse – vi der er tilbage” sætter ansigt på hjemløsheden og fokus på det korte liv blandt hjemløse i Danmark.

Arrangører: Skive Bibliotek, Kulturelt Samråd og Den Blå Viol

Tak til sponsorer og fonde for støtte: Skive Bydelspulje, SPAR VESTFONDEN, Kaj Ove Madsen A/S, Søegaards Vinhus, Vinoble – Strøgets Vinhandel, SparNord Fonden